KURSER & TILMELDING

DEN BLÅ UGE PÅ ANHOLT
16 — 22 Juni 2019

Velkommen til et inspirerende og aktivt højskolekursus, hvor vi bor på Pakhuset på Anholt havn. Vi skal spise en masse fisk, skaldyr, tang og økologiske grøntsager. Om morgenen er der vandreture og udendørs meditation. Om aftenen følges vi ud i klitterne med termokander og og sangbøger og ser solnedgangen sammen.

HENT PROGRAM

Vandsport

Hvor vi lærer at sejle kajak og stand up paddle, bedre kendt som SUP, og blive fortrolige med at svømme i havet.

Akvarel

Figurativt eksperimenterende akvarel. Her får du mulighed for at undersøge og tilegne dig øen med pensel – gengive luften, ørkenen og havets linjer. Målet med kurset er at give kursisterne mulighed for at tilegne sig færdigheder og teknikker inden for akvarel der gør dem i stand til at gengive det sete, udtrykke stemninger og arbejde med fortolkninger af det sete. På kurset er arbejder vi figurativt eksperimenterende ud fra motiver på øen – direkte i naturen eller indsamlet. Kurset giver en solid introduktion til at arbejde minimalistisk med materiale, metode og motiv.

LÆRER UNDER DEN BLÅ UGE

Birgitte
Jeppsen

Vandsport

Birgitte har været vandhund, siden hun som barn svømmede i vandet ved Grenå strand. Hun har været konkurrence svømmer, fridykker og sejlet med sejlskib.

Nu driver hun Anholt Vandsport sammen med sin mand Polle, som er vokset op på Anholt.

De bor på Nordstrandvej med høns, ænder, hund og stor urtehave. Birgitte har lavet mad fra bunden, siden hun var barn og længe før det blev moderne. Nu glæder hun sig til at dele sin passion med kursisterne.

Birgitte er uddannet psykolog i 1995 og har arbejdet som klinisk psykolog med egen klinik og været underviser på pædagogseminarium i Kolding.

Thorgerd
Broni

Akvarel

Thorgerd (1963) er tegner og grafisk designer uddannet fra Danmarks Designskole i Kolding (1992). Hun har en overbygning i visuel journalistik fra Danmarks Journalisthøjskole (2006), samt en Master i Design – æstetik, form og idéudvikling fra Kunstakademiets Arkitektskole i København (2013).

I sit daglige virke er hun tegner og grafiker på JP og har mange års erfaring inden for komposition, form, farve og visuel kommunikation.

Tine
Hind

Akvarel

Tine Hind (1953) er billedkunstner, født i Askov, bosiddende i Aarhus og er uddannet fra Rijks Akademiet i Amsterdam (1973-74), Aarhus Kunstakademi (1975-76) og Poznan Statsakademi i Polen (1977).

Tine er bl.a. medlem af Kunstnersamfundet, BKF, Danske Grafikere, ProKK. På Tines CV står utallige udstillinger i Danmark, i Japan og Brasilien, og hun er modtager af flere nationale og internationale legater.

Læs mere på Tines hjemmeside her.

OBS: Kursusafgiften er 4000 for delt dobbeltværelse eller 4500 for enkeltværelse. Vi bor med udsigt over havnen i nyrestaurerede værelser. Prisen dækker undervisning, materialer, alle måltider og mellemmåltider med kaffe og the. øl, vin og snolder kan købes i Lokalbrugsen eller SPAR på havnen.

FAMILIEKURSUS
30 Juni — 6 Juli 2019

Velkommen til et lille intimt højskolekursus på Vibehøj i skoven tæt ved Vesterstrand. Vi skal spise en masse fisk, skaldyr, tang og økologiske grøntsager. Om morgenen er der vandreture og udendørs meditation. Om aftenen følges vi ud i klitterne med termokander og sangbøger og ser solnedgangen sammen.

For voksne og børn mellem 6 og 11 år

Der bliver masser af sjove aktiviteter i løbet af ugen: Vi skal spille musik med instrumenter vi selv har lavet, og skrive vores egne sange. Vi skal også finde sjove ting i ørkenen og på stranden og bygge drømmefangere og uroer, som vi kan hænge op derhjemme, mens vi tænker på Anholt.

LÆRER UNDER FAMILIEKURSUS

Malene
Pedersen

Keramik

Malene er keramiker og skulptør og har sin grunduddannelse fra Kunsthåndværkerskolen i Kolding, samt en master of arts fra KHIB i Bergen.

Hun har boet på Anholt siden 2003. Herfra driver hun sin virksomhed "Anholt Skulpturværksted og Billedskole" der har hjemme i atelieret på Østervej 41.

"Det sjove ved at drive virksomhed på en Ø er, at man kommer til at arbejde med alt muligt, man slet ikke troede, man havde forstand på, - det får man så".

Kristine
Frejmann

Musiklærer

Hvilke fortællinger finder vi på Anholt? Med udgangspunkt i Anholt som historisk og kulturelt sted, og øen som geografisk fenomen, bruger vi kameraet til at udforske øen. Fotografierne bearbejdes digitalt, og vi skaber vores egen visuelle fortælling i form af f.eks. bøger, hjemmesider, postkort eller andre kunstneriske udtryk.

OBS: Vi bor på værelser eller i eget telt på græspænen ved Vibehøj. Vores mad er inspireret af farvecirklen, så flest mulige farver er repræsenteret ved måltiderne. Maden er overvejende lokal og økologisk. Prisen er 4000 for voksne og 2500 for børn i delt værelse. Hvis man bor i eget telt er prisen 2500 for voksne. Vi kan evt. Hjælpe med at stille telt op. Prisen dækker fuld forplejning, undervisning og alle materialer.